Göran Samuelsson

Sångpoet. Låtskrivare & pappa till Packmopedsturnén

Göran & jack – Recension i dagens NWT (31/7)

Show med humor och värme

++++

Göran och Jack drar ut på turné 30/7

Det var en kylig kväll när Göran & Jack turnén hade sin premiär. Men att gräset var blött och att regnet hängde i luften glömdes bort så fort Göran Samuelsson gick ut på scenen och tog ton. Som Göran själv sa var det en alldeles speciell show publiken fick ta del av. För den som i år saknar packmopedsturnén behöver inte sörja länge. Både före och efter paus mjukstartade de en aning med låtvalen för att sedan dra igång ordenligt. Det var en fin och stilla kväll och samtidigt massor med drag. Det tog inte lång tid innan publiken började stampa takten. När Jack Vreeswijk äntrade scenen blev publiken genast lockad till skratt av en av hans historier som han sedan kom att dra flera stycken mellan visorna. Showen tog fart ordentligt när Jack körde igång låten ”Jag och Bosse Lidén” och folk hade svårt att sitta still i sina medhavda stolar. Att det var en bred repertoar med många kända låtar gick det inte att ta miste om. Vid ett flertal tillfället satt publiken och sjöng med. Och när folk dessutom sitter och blundar och gungar huvudet i takt när de gör det, då vet man att det är något bra. När Jack tog ton till sin fars kända låt Somliga går med trasiga skor var det svårt att veta om det var de kyliga vindarna som gjorde sig påmind eller om det var rysningar av välbehag till de varma tonerna.Innan låten Vanliga människor berättade Göran att det var precis det som turnén handlade om. Det var för vanliga människor och av vanliga människor. Och det märktes. Det var en lättsam och folklig show med både humor och värme i sig. När sista låten presenterades var det en vaggvisa av Cornelis och det var som ett tecken på att det var dags för publiken att ta kvällen. Men med tre extranummer drog de igång kvällen rejält och det var ingen som gick sömnig därifrån.

Agnes Jansson