Göran Samuelsson

Sångpoet. Låtskrivare & pappa till Packmopedsturnén

Recension av avslutningskonserten av Håkan Pettersson

Trivsamt, gemytligt och underhållande

Postad: 2013-08-04 22:12 Kategori: Konserter

GÖRAN SAMUELSSON & JACK VREESWIJK Sillegården, Västra Ämtervik 3 augusti 2013 Konsertlängd: 19:15-20:00 och 20:35-21:42 (109 min) Min plats: Sittande ca 15 m rakt framför scenen.
Några timmar innan konserten i lördags var det åskväder och skyfallsliknande regn som nästan höll på att spoliera hela finalkonserten på Samuelsson & Vreeswijks fem konserter långa turné på de små värmländska scenerna. Gräsmattan i sänkan utanför Sillegården badade just då i vatten och när goda råd var dyra ringde Göran Samuelsson till kyrkohedern i Sunne för att fråga om lov att flytta konserten inomhus till V Ämterviks kyrka. Han fick givetvis ett ja men innan kyrkvaktmästaren hittat nyckeln började regnet och himlen lugna sig så att planerna återgick till de ursprungliga.    Den här dramatiken kring konserten på Görans hemmaplan kände vi inte till i realtid och trots lite regn i luften genomfördes konserten enligt konstens alla regler. Lite vatten hamnade på huvudartisternas ryggar och scengolvet fick skrapas några gånger men musikaliskt och tekniskt fungerade allt enligt planerna. Göran Samuelsson, initiativtagare och eldsjäl bakom det 20 år gamla konceptet Packmopedturnén, har i år tagit paus och funnit en ny vän i Jack Vreeswijk. Här har Göran funnit en lika duktig historieberättare och sångare som han själv men vars repertoar dominerades stort av pappa Cornelis material. Jack hann med att berätta bakgrunder till många av låtarna, ofta komiska ögonblicksbilder, för att sedan framföra låtarna med mycket hjälp från sin suveräne gitarrist Love Tholin. Han förstärkte det kompband som har sina rötter i Packmopedturnéerna och här briljerade med stabila arrangemang inklusive några snygga solopartier från gitarristen Bengan Blomgren och pianisten/dragspelaren Bengt Bygren. Pappa Cornelis låtar ligger naturligtvis varmt om hjärtat hos Jack men suddade också bort lite av hans egen profil. Kvällens enda låt som han hade skrivit själv, ”Hon kommer aldrig hem”, gjorde på inget sätt bort sig i den i övrigt välkända låtparaden. Jack berättade med både värme och humor om Cornelis tolkningar av de utländska låtarna ”Me and Bobby McGee” och ”After midnight”. Om sin pappas kompis Bosse Lidén respektive berömmande ord om den nyligen avlidne J J Cale. Jack får ursäkta men ryggraden i årets värmländska föreställning tillhörde inte överraskande rutinerade Göran Samuelsson. Han kände sig inte riktigt bekväm inför sina ortsgrannar, berättade han för mig efteråt. Han var rädd att han har tjatat om samma historier för många gånger men jag uppfattade publikreaktionerna som varma och hjärtliga. Det var ännu en gång både trivsamt, gemytligt och underhållande att få höra Göran, inte utan självdistans, berätta sin historier med både intressant innehåll och klockrena poänger. Mellansnack som undantagslöst följdes av starka låtar ur en till synes gränslös repertoar där han för varje konsert plockar fram nya guldkorn. Den här gången fick jag några nya favoriter i cajunkryddade ”Bomerang” (från 2006-albumet ”29/30”) och ”Stora darren” (från 2008-albumet ”Bättre tid”). Som vid sidan av ”hits” som ”Svarta moln” och ”4 dar till lön” och stillsamma pärlor som ”När natten faller” och ”Zick zack” (en ödmjuk och mycket vacker hyllning av den bortgångne vännen/skådespelaren Stig Torstensson) gjorde att vi under flera ögonblick ignorerade det regn som till och från föll från ovan.
Love Tholin, gitarr Bengan Blomgren, gitarr Bengt Bygren, keyboards Fredrik Lindholm, trummor Gian Kündig, bas
Låtlistan: Mandelblom & sjödoft (G) Huvudlösen för aftonen (J) Jag och Bosse Lidén (J) Dom som byggde landet (G+J) Vanliga människor (G) Sjuttonde balladen (J) När natten faller (G) Hopplös blues (J+G)
Paus
Rosenblad, rosenblad (J) Somliga går i trasiga skor (J) Hon kommer aldrig hem (J) Sjösättningsrap (G) Jag hade en gång en båt (J) Svarta moln (G) Tick tack (G) Efter midnatt (J) Bomerang (G) Vaggvisa (J)
Extralåtar Lasse Liten blues (J) Stora darren (G) 4 dar till lön (G+J)
/ Håkan