Göran Samuelsson

Sångpoet. Låtskrivare & pappa till Packmopedsturnén

Recensioner ”Stad & Land”

DalaDemokraten

Göran Samuelsson kan konsten att göra visor

Göran Samuelsson får högsta betyg av DD:s recensent Lennart Götesson.

Packmopeden är parkerad för i år och istället släpper Göran Samuelsson sitt 15:e album sedan debuten 1989. Här finns ingen trötthet. Göran Samuelsson är lika alert som förr och står sig som Sveriges vispoet nummer ett. Han kan sin svenska stil när det gäller visan och det gör att hans sätt att blanda in annat som country håller. Han vet var han har sina rötter och det är ett måste för att förnya och hålla något vid liv. Göran Samuelsson har skrivit det mesta själv. Det är träffsäkra texter oavsett om de är politiska, filosoferande eller en enkel berättelse. Musiken är perfekt till texterna och det är bra att det inte bara är gitarr utan också munspel, bas, trummor, piano och keyboards. Det ger omväxling och liv, men oavsett hur mycket instrument som finns med så försvinner aldrig sången och texten i något brus. Det svänger om musiken. Här hörs fina gitarrsolon från Bengan Blomgren och också bra keyboardspel av Bengt Bygren och övriga musiker håller också måttet med råge. Göran Samuelsson sjunger om ett Sverige långt från Stureplans glättiga yta och det känns som att han träffar rätt in i vår gemensamma folksjäl. Det må vara album nummer 15, men Göran Samuelsson har mycket kvar att ge och han sitter stadigt kvar på vis-tronen. Det är helt klar årets vis-CD. Är jag subjektiv? Jo, troligen. Göran Samuelsson är och förblir en favorit och han borde vara allas. ”Jag har sålt min själ till djävulen och aldrig skaffat någon ny”, sjunger Göran Samuelsson. Det känns som en ganska typisk Samuelsson-strof. Texthäfte medföljer. Tack för det. Så är det inte alltid numera, men det är heller inte alltid som texterna är värda ett häfte. Göran Samuelssons texter är dock värda att kunna läsas i tryck.

Lennart Götesson

Nerikes Allehanda

Göran Samuelsson

Stad & land (Fergus Records) Betyg:4av 5

ROCK/VISA. I år var tjugonde året som Göran Samuelsson gav sig ut på packmoppeturné i värmlandsskogarna. Som värd har han artigt åkt lite bakom om sina inbjudna gästmoppeförare, en försynthet som han även har med sig på scenen och i sina låtar och texter; lite moget betraktande, med en medelålders klokhet och ett uttryck som ligger närmare Taube än Hellström. Det ger inte stora rubriker. Men nu får han helt välförtjänt träda fram. Göran får årets Live at heart-pris ”Musikörat” och passar lägligt nog att släppa sitt femtonde album, ”Stad & land”, under festivalen. Göran bjuder in till en stillsam resa där inga hastighetsbegränsningar överträds men å andra sidan ger gott om tid för upplevelse och eftertanke. Med snygga arrangemang och kompetenta medmusiker, bland andra sångerskan Idde Schulz, blir Stad & land en välbehövligt lugn färd i tvåtaktartempo väl värd att lyssna på.

Magnus Börjesson

NWT

Göran Samuelsson – Moget vemod

Visrock

Göran Samuelsson Stad & land (Fergus Records/Naxos)

I våras var det Karlstads Kammarkör som tolkade Göran Samuelssons visor men nu är han tillbaka själv med sprillans nya sånger på sitt femtonde album. Det är som vanligt träffsäkert och välformulerat och han tar vid ungefär där han slutade på E. Samuelssons Handelsträdgård från 2012 med lite ödesmättade reflektioner kring livet och det som är kvar av andra halvlek. Musikaliskt är det en blandning som känns igen med mestadels ballader och betraktelser i en form som blandar ursvensk viskonst med amerikansk låttradition på ett sätt som han faktiskt är rätt ensam om att behärska här i landet. Musikerna ger låtarna tyngd men låtsnickrare Samuelsson har redan gjort grovarbetet och när han dessutom spelar munspel bättre än någonsin låter det inte så lite den medelålders Dylan om resultatet. Samuelssons mogna vemod är en lisa för själen. Besynnerligt bara att inte fler har upptäck det. Än.

Bästa låt: Ville bara väl

Per Wiker

Håkans POP

GÖRAN SAMUELSSON
Stad & Land
(Fergus/Naxos)

Göran Samuelsson, soloartisten och Packmopedsturnégeneralen, har en mäktig och imponerande skivproduktion bakom sig. Lite i skymundan och utan att riktigt nå utanför sitt kära Värmland har han sedan 1989 producerat 15 album. Det har resulterat i drygt 200 sånger, låtar som textmässigt har blandat poesi med sunt förnuft och vardagstankar med några droppar vemod men även lite humor.
Göran har kort och gott skapat ett eget uttryckssätt där melodierna känns både tidlösa och nyskrivna på samma gång. Med rötterna i gammal hederlig vistradition har han genom åren utvecklat sitt sound och sättet att skriva sina låtar. Och efter 27 år som skivartist har han nu med hjälp av en kvartett rutinerade Göteborgsmusiker lyckats bli än mer musikaliskt stark och tydlig. Med relativt små medel har han gjort en huvudsakligen lågmäld skiva, som släpps på fredag, på ett både variationsrikt och mycket underhållande sätt.
Med
Bengan Blomgrens gitarr, Nikke Ströms bas, Bengt Bygrens keyboards och Johan Håkanssons trummor bakom finns det här både stadga och rutin som med små snillrika ingredienser kan ge den finaste ballad (”Nu är nu”, duetten med Idde Schultz) en magisk inramning.
Den här kvartetten musiker, som för övrigt kompade Göran och övriga artister på
årets Packmopedsturné, har ju tillsammans en gränslös rutin men brinner samtidigt för att skapa ett för stunden unikt möte mellan Görans innerligt personliga poesi, anspråkslösa mästerverk till melodier och ett ofta lågmält arrangemang. En konst i ordets rätta mening.
Bengans slidegitarr spräcker ibland (”På väg” och ”Innan evigheten”) upp den stillsamma ljudbilden med några himmelskt vackra små utsvävningar och Bygrens smekningar över pianotangenterna förstärker vid några tillfällen (”Nu är nu” och ”Längtans ö”) vemodets innersta kärna. Och orgeln ger ibland ett eko av
Bob Dylan i öronen och just då blir det uppenbart att Göran Samuelsson är en mix av svensk vistradition, från Fröding till Taube, och amerikanska tongångar. På aktuella Live at Heart-festivalen, där han för övrigt får ta emot priset Musikörat, uppträder Göran under genrebeteckningen Americana.
Men det är ändå sångerna i sig som spelar huvudrollen på skivan. Med hjälp av ett homogent fundament till komp känns ”Stad & Land” som Görans starkaste album hittills. Det har kanske funnits ögonblick på tidigare skivor som varit mer utåtriktade och kommersiellt laddade, publikfrieri kanske det kallas, men det här albumet är verkligen fylld med sånger som har just den där tidlösa prägeln. Musik som glädjer nu och för alltid.
De ovan nämnda låtarna är ingalunda ensamma höjdpunkter på skivan. ”Mitt i steget”, ”Ville bara väl”, den lite snabbare och
J J Cale-inspirerade ”Vägar utan mål” och ”Välkommen hem” hjälper till att göra ”Stad & Land” till en underbar helhet.

/ Håkan

VF

En angelägen svärta

Skivrecension

”Nu börjar regnet sluta falla” skaldar Göran Samuelsson i första raden till ”På väg” och jag förmodar att han bara inte kunde låta bli att använda den motsägelsefulla finurlighet som strofen rymmer. Annars känns det som att ”Stad & Land”, hans femtonde skiva, har en mer påtaglig svärta än tidigare album, utan att jag kan peka exakt vad det beror på. Jag kan ha fel – han har ju ofta diktat om tillvarons höga berg och djupa dalar, så i den saken är mycket sig likt. Eller också är det bara det majestätiska vemodet som gör att jag känner mig mer berörd än tidigare av Samuelssons sånger. Dessutom känns det som att han sjunger bättre än någonsin, det kan även vara något i det fina, krispiga kompet som är en avgörande faktor; till exempel Johan Håkansson vispande trumspel, eller Bengan Blomgrens gitarrspel som lyhört och utan åthävor understryker stämningsläget. Inspelningen är förstklassig och det verkar som om Samuelsson och hans medmusikanter fortfarande, efter så många konserter och skivinspelningar tillsammans, drivs av ambitionen att få ett så rent sound som bara är möjligt. Allt för att ytterligare understryka texterna, som kanske till stora delar bygger på Samuelssons egna erfarenheter av tillvarons med- och motgångar, men som säkert många människor i såväl stad som land kan identifiera sig med. Eller för att citera honom själv: ”Det finns en tid för tårar/ det finns en tid för skratt/ där emellan lever livets grottekvarn”. Taget ur sitt sammanhang kan citatet förefalla platt, men när Samuelsson och hans musikanter levererar det känner jag som lyssnar att de vänder sig just till mig. ”Stad & Land” blir därmed en samling sånger att nicka instämmande till, möjligen åtföljda av en och annan suck. Och det känns faktiskt riktigt bra. Jag inbillar mig att Göran Samuelsson själv är ganska nöjd med de känslor som ”Stad & Land” kan väcka.

Göran Samuelsson

Stad & Land (Fergus Record)

Betyg: 4

Björn Stefanson

Lira

SÅNGER PÅ VÄG.
Ännu en gång har Göran Samuelsson skapat ett gäng poetiska, humana, ärliga och trallvänliga låtar som stannar kvar i hjärta och sinne. Det är femtonde plattan men det känns inte tjatigt eller förbi, utan aktuellt och genuint. Det känns som LeMarc möter Taube och musiken kan man likaväl ha gungande i bakgrunden eller lyssna på för att känna med i texterna. Favoriterna är Nu är nu – en låt om att vilja ha någon eller något nu och inget annat spelar roll, just nu, och Vägar utan mål – en träffsäker och igenkännande låt om de vägar livet tar.

E L I N  L I N G

Månssons kultur

Stad & Land/ CD av Göran Samuelsson

05/10/2016

MMMM Göran Samuelsson fortsätter imponera

Det är fint, moget och skönt tillbakalutade musik som Göran Samuelsson skapar. Tillsammans med ett gediget band når Göran nya höjdpunkterI underbart vackra Nu är nu med musik av Pärra Eriksson och Idde Schultz sång blir det albumets vackraste och finaste på cdn. Göran Samuelsson har fått ihop ett nytt helgjutet album. Med pianoslingor och keyboard av Bengt Bygren och Bengan Blomgrens gitarrsolo är det riktigt njutbart. Lyssna på Bengans gitarrsolo i På väg. Göran sjunger känsligt och övertygande och kanske allra tydligast i Stopp. Men det måste påpekas att utan det eminenta bandet hade inte resultatet blivet så här bra. Texterna präglas av eftertanke och glädje. Som oftast med Göran Samuelsson.

Johnny Månsson

Stad & Land/ CD av Göran Samuelsson